Ondersteuning
Als school hebben wij een zorgplicht. Dit houdt in dat we iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft, een passende plek moet bieden. Dat doen we niet alleen omdat dit een verplichting is, maar ook omdat we het vanuit onze christelijke grondslag belangrijk vinden. Wij bieden op diverse manieren ondersteuning.
Ondersteuningsteam
Heb je extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld vanwege een diagnose? Dan is het belangrijk dat je mentor dit weet. Ook is er een ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit schoolmaatschappelijk werkers en een orthopedagoog, remedial teachers en een ondersteuningsdocent. Het ondersteuningsteam voert gesprekken maar ondersteunt ook de mentoren om zo te zorgen dat jij de juiste begeleiding krijgt, zodat je uit de voeten kunt met je talenten. De ondersteuningsdocent (een specialist in gedrag en diagnostiek) werkt vanuit de ondersteuningsklas. Dat is een time-outruimte waar leerlingen zich kunnen terugtrekken als het even niet gaat. Je kunt daar in alle rust werken. Een remedial teacher geeft extra lesondersteuning, vaak bij taal of rekenen.
IVIC - Interne Voorziening Ichthus College
Sinds het schooljaar 2024/2025 is de Interne Voorziening Ichthus College (IVIC) gestart. Het belangrijkste doel wat het Ichthus College heeft met deze interne voorziening is dat het onderwijs zo goed mogelijk doorgaat voor alle leerlingen. In deze voorziening wordt een kans gegeven aan leerlingen die dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn. Het is ons uitgangspunt dat elke leerling gezien wordt en zich gezien voelt.
De interne voorziening is een lokaal binnen de school, waar leerlingen hun lesprogramma kunnen volgen. In dit lokaal wordt ondersteuning geboden en is ruimte om zelfstandig aan de slag te gaan. De bedoeling is wel dat leerlingen leren om weer terug te keren in de gewone lessen zodra dat kan. Tijdens het traject in IVIC worden mentoren en docenten actief betrokken bij de ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat de lijntjes kort zijn en de drempel om terug te keren laag is. Ook de ouders/verzorgers blijven niet buiten beeld. We hechten aan een positief stimulerend netwerk en veilige cirkel rondom de leerling.
Open leercentrum
Het open leercentrum is een ruimte waar je zelfstandig en samen kunt leren. Je kunt er werken aan schoolopdrachten, gebruik maken van de computers en printers en je kunt boeken en andere materialen lenen. Een gedeelte van het leercentrum is gereserveerd voor leerlingen die rustig willen studeren. Er zijn twee ruimtes om in groepen samen te werken. Ook zijn er vier kleinere ‘treincoupés’ waar je met kleine groepjes kunt leren. Verder zijn er nog diverse computerwerkplekken, een kopieer-/ printeiland en een bibliotheek. Onderdeel van het leercentrum is ook het Opvanglokaal. Hier moet je je melden als je ziek naar huis wilt, als je te laat gekomen bent of als je uit de les verwijderd wordt. De medewerkers in het leercentrum staan klaar om je te helpen. Het leercentrum is te vinden op de eerste verdieping in gebouw A en is elke schooldag open van 8.00 tot 16.30 uur en ook online te vinden.
De decaan
Op school heb je in de loop van je schoolloopbaan belangrijke keuzes te maken: welk profiel kies ik? En welke studie wil ik volgen na de middelbare school? Je bespreekt je keuzes bij je mentor. Blijf je toch met vragen zitten? Dan kun je ook terecht bij je decaan. De decaan is verantwoordelijk voor een zo goed mogelijk proces van je profiel- en vakkenkeuze en je keuze voor een vervolgopleiding. De decaan is op de hoogte van de vervolgopleidingen en kan je dus goed adviseren. De decanen adviseren ook de mentoren en docenten.
Toa’s en lesassistenten
Toa staat voor technisch onderwijsassistent. De toa’s assisteren vooral bij natuurkunde, scheikunde en biologie, onder meer bij practicumlessen. De toa’s letten er ook op dat je veilig werkt. Onze lesassistenten ondersteunen bij lessen op het gebied van technologie, beeldende vorming en science.
Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent dat scholen een passende onderwijsplek moeten bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit ongeacht de ondersteuningsbehoefte die ze hebben. Dit betekent niet dat deze leerlingen allemaal kunnen worden toegelaten tot het Ichthus College. Het betekent wel dat het Ichthus College de verantwoordelijkheid heeft om een leerling die wordt aangemeld een passende plaats te bieden binnen het samenwerkingsverband.
In overleg met de scholen binnen het samenwerkingsverband is er een schoolondersteuningsprofiel samengesteld. In dit profiel wordt aangegeven wat de grenzen en mogelijkheden van het Ichthus College zijn bij het onderwijs aan en ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Dit ondersteuningsprofiel is ook te vinden op de
website van het samenwerkingsverband.