Het mentoraatÂ
Het mentoraat neemt een belangrijke plaats in bij de begeleiding van onze leerlingen. De mentor geeft daar samen met de leerling invulling aan. Daarbij is ook de rol van de ouders/verzorgers van groot belang. Met elkaar zoeken we het beste voor de leerling.
De mentor houdt de vorderingen van de leerlingen bij en onderhoudt op eigen initiatief de nodige contacten met collega’s en ouders. Omgekeerd is de mentor het eerste aanspreekpunt voor de leerling en zijn ouders/verzorgers. In het ouderportaal is de belangrijkste informatie over o.a. cijfers en verzuim zichtbaar. We moedigen de ouders/verzorgers aan contact op te nemen als er zaken spelen die van grote invloed zijn op het welzijn van hun kind.
Tijdens het jaar leert de mentor zijn leerlingen goed kennen. Hij spreekt met hen over hun sterke en zwakkere kanten, hun hobby’s en hun kleine of grote zorgen. Zo moet er een basis van vertrouwen groeien waardoor de leerlingen bij hun mentor durven aankloppen als ze ergens mee zitten. Zijn opstelling is actief, helpend, aanmoedigend, begeleidend. De mentor kan voor advies of ondersteuning een beroep doen op de ondersteunende diensten, waaronder het ondersteuningsteam. In de loop van zijn schoolcarrière zal de leerling merken dat de opstelling van de mentor verandert. Naarmate de leerling ouder wordt, zal hij meer op zijn eigen verantwoordelijkheden worden aangesproken. Zo zijn tijdens de driehoeksgesprekken de leerlingen zelf aan zet om hun ouders en mentor te informeren over hoe het gaat op school en wat ze nodig hebben voor de komende periode.
Â
De decaan
Op school heb je in de loop van je schoolloopbaan belangrijke keuzes te maken: welk profiel kies ik? En welke studie wil ik volgen na de middelbare school? Je bespreekt je keuzes bij je mentor. Blijf je toch met vragen zitten? Dan kun je ook terecht bij je decaan. De decaan is verantwoordelijk voor een zo goed mogelijk proces van je profiel- en vakkenkeuze en je keuze voor een vervolgopleiding. De decaan is op de hoogte van de vervolgopleidingen en kan je dus goed adviseren. De decanen adviseren ook de mentoren en docenten.
Â
Ondersteuningsteam
Heb je extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld vanwege een diagnose? Dan is het belangrijk dat je mentor dit weet. Je mentor kan je aanmelden bij het ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit schoolmaatschappelijk werkers, een orthopedagoog, remedial teachers en ondersteuningsdocenten (specialisten in gedrag en diagnostiek). Het ondersteuningsteam voert gesprekken, maar ondersteunt ook de mentoren om zo te zorgen dat jij de juiste begeleiding krijgt. De ondersteuningsdocent werkt vanuit de ondersteuningsklas. Dat is een time-outruimte waar leerlingen zich kunnen terugtrekken als het even niet gaat. Je kunt daar in alle rust werken. Een remedial teacher geeft extra lesondersteuning, vaak bij taal of rekenen.Â
Â
Open leercentrumHet open leercentrum is een ruimte waar je zelfstandig en samen kunt leren. Je kunt er werken aan schoolopdrachten, gebruik maken van de computers en printers en je kunt boeken en andere materialen lenen. Een gedeelte van het leercentrum is gereserveerd voor leerlingen die rustig willen studeren. Er zijn twee ruimtes om in groepen samen te werken. Ook zijn er vier kleinere ‘treincoupés’ waar je met kleine groepjes kunt leren. Verder zijn er nog diverse computerwerkplekken, een kopieer-/ printeiland en een bibliotheek. Onderdeel van het leercentrum is ook het Opvanglokaal. Hier moet je je melden als je ziek naar huis wilt, als je te laat gekomen bent of als je uit de les verwijderd wordt. De medewerkers in het leercentrum staan klaar om je te helpen. Het leercentrum is te vinden op de eerste verdieping in gebouw A en is elke schooldag open van 8.00 tot 16.30 uur en ook online te vinden. Â
Toa’s en lesassistenten
Toa staat voor technisch onderwijsassistent. De toa’s assisteren vooral bij natuurkunde, scheikunde en biologie, onder meer bij practicumlessen. De toa’s letten er ook op dat je veilig werkt. Onze lesassistenten ondersteunen bij lessen op het gebied van technologie, beeldende vorming en science.