Inloggen

Passend onderwijs & ondersteuningsaanbod

Als school bieden wij passend onderwijs

Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent dat scholen een passende onderwijsplek moeten bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit ongeacht de ondersteuningsbehoefte die ze hebben. Dit betekent niet dat deze leerlingen allemaal kunnen worden toegelaten tot het Ichthus College. Het betekent wel dat het Ichthus College de verantwoordelijkheid heeft om een leerling die wordt aangemeld een passende plaats te bieden binnen het samenwerkingsverband.
In overleg met de scholen binnen het samenwerkingsverband is er een schoolondersteuningsprofiel samengesteld. In dit profiel wordt aangegeven wat de grenzen en mogelijkheden van het Ichthus College zijn bij het onderwijs aan en ondersteuning van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. 
 
Wij zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Barneveld-Veenendaal (pobv.nl)
 

Ondersteuning
Met verreweg de meeste leerlingen gaat het goed. Soms heeft een leerling tijdelijk extra ondersteuning nodig. De medewerkers van het ondersteuningsteam helpen je graag!
Ondersteuning wordt geboden bij planning, dyslexie, rouwverwerking, sociale vaardigheden enz.

IVIC - Interne Voorziening Ichthus College
Sinds het schooljaar 2024/2025 is de Interne Voorziening Ichthus College (IVIC) gestart. Het belangrijkste doel wat het Ichthus College heeft met deze interne voorziening is dat het onderwijs zo goed mogelijk doorgaat voor alle leerlingen. In deze voorziening wordt een kans gegeven aan leerlingen die dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn. Het is ons uitgangspunt dat elke leerling gezien wordt en zich gezien voelt.
De interne voorziening is een lokaal binnen de school, waar leerlingen hun lesprogramma kunnen volgen. In dit lokaal wordt ondersteuning geboden en is ruimte om zelfstandig aan de slag te gaan. De bedoeling is wel dat leerlingen leren om weer terug te keren in de gewone lessen zodra dat kan. Tijdens het traject in IVIC worden mentoren en docenten actief betrokken bij de ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat de lijntjes kort zijn en de drempel om terug te keren laag is. Ook de ouders/verzorgers blijven niet buiten beeld. We hechten aan een positief stimulerend netwerk en veilige cirkel rondom de leerling.