Het mentoraat neemt een belangrijke plaats in bij de begeleiding van onze leerlingen. De mentor geeft daar samen met de leerling invulling aan. Daarbij is ook de rol van de ouders/verzorgers van groot belang. Met elkaar zoeken we het beste voor de leerling.
De mentor houdt de vorderingen van de leerlingen bij en onderhoudt op eigen initiatief de nodige contacten met collega’s en ouders. Omgekeerd is de mentor het eerste aanspreekpunt voor de leerling en zijn ouders/verzorgers. In het ouderportaal is de belangrijkste informatie over o.a. cijfers en verzuim zichtbaar. We moedigen de ouders/verzorgers aan contact op te nemen als er zaken spelen die van grote invloed zijn op het welzijn van hun kind.
Tijdens het jaar leert de mentor zijn leerlingen goed kennen. Hij spreekt met hen over hun sterke en zwakkere kanten, hun hobby’s en hun kleine of grote zorgen. Zo moet er een basis van vertrouwen groeien waardoor de leerlingen bij hun mentor durven aankloppen als ze ergens mee zitten. Zijn opstelling is actief, helpend, aanmoedigend, begeleidend. De mentor kan voor advies of ondersteuning een beroep doen op de ondersteunende diensten, waaronder het ondersteuningsteam. In de loop van zijn schoolcarrière zal de leerling merken dat de opstelling van de mentor verandert. Naarmate de leerling ouder wordt, zal hij meer op zijn eigen verantwoordelijkheden worden aangesproken. Zo zijn tijdens de driehoeksgesprekken de leerlingen zelf aan zet om hun ouders en mentor te informeren over hoe het gaat op school en wat ze nodig hebben voor de komende periode.